Zonnepanelen op het water?
Van "Recreatie op de Nedereindse Plas"
Ga naar het project

Een idee is om zonnepanelen op de Oostplas en / of de Westplas te plaatsen.
Vind jij dat een goed idee (duimpje omhoog) of een slecht idee (duimpje omlaag)? Als je wilt kun je een toelichting geven.
Reacties(134)
Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Ron .
Geplaatst door:Ron .
5 jaar geleden
Wat een slecht idee!
Het idee achter verduurzaming is toch dat we proberen de natuur niet verder kapot te maken? Er zijn nog zoveel overheidsgebouwen, sporthallen, scholen of bedrijfspanden waar nog panelen op kunnen liggen. Misschien soms ingewikkelder omdat er dan verzekeringsbedrijven, onderhoudscontracten en andere praktische bezwaren zijn. Maar 30 jaar geleden was het opstoken van een kolencentrale ook lekker praktisch en goedkoop.
Gebruik nu eerst eens de bebouwing die er al is voordat we weer een stukje natuur opofferen.
Profiel van Ad Gresnigt
Geplaatst door:Ad Gresnigt
5 jaar geleden
@Ron . Hoe komt u erbij dat de natuur verder kapot wordt gemaakt?
Profiel van Ron .
Geplaatst door:Ron .
5 jaar geleden
Hallo @Ad Gresnigt , Ik verwachte al een reactie van je.
Begrijp me niet verkeerd, er zitten voordelen aan drijvende zonneparken. Het rendement kan hoger liggen omdat ze mee kunnen drijven met de zon waardoor je een betere hoek kan creëren.
In deze zin bedoel ik kapot maken in brede zin:
* mooi stukje natuur waar (nog meer) bebouwing komt
* Er zijn nog veel onderzoeken gaande over de impact op bijvoorbeeld algen groei door het licht dat tegengehouden wordt. Ondanks dat leveranciers aangeven dat de inval van licht "slechts" 15 - 20 % geblokkeerd wordt, blokkeer je dus wel.
* zonnepanelen gaan warmte genereren op een plek waar normaal het wateroppervlak de warmte absorbeert. Het effect van zonnepanelen op een dak dat toch al zwart / donker is, is vele malen kleiner. Neem alle kunstgras velden als voorbeeld. Het oude grasveld was ook in de zomer heerlijk koel. De kunstgras velden die hiervoor in de plaats komen geven veel meer warmte af (elke sporter die ooit op gras heeft gesport zal dit herkennen)
Belangrijkste punt: kijk eerst naar de plekken waar we minder impact op de natuur hebben.
Profiel van Ad Gresnigt
Geplaatst door:Ad Gresnigt
5 jaar geleden
@Ron . Bedankt voor de toelichting. De zonnepanelen op de plas kunnen ook zorgen voor extra biodiversiteit. De bebouwing rond de plas vind ik wel een goed punt, de skibaan springt in het oog en vind ik heel lelijk. Hopelijk geeft onderzoek meer duidelijkheid over het effect van lichtblokkade door zonnepanelen en de gewijzigde temperatuurverdeling onder de panelen.
Mijn belangrijkste punt is laten we onderzoeken wat de effecten zijn en op basis daarvan beslissen. Met niet onderbouwde aannames over negatieve effecten is niemand geholpen.
Profiel van Paul Van heezik
Geplaatst door:Paul Van heezik
5 jaar geleden
Ik begrijp de combinatie van natuurlijk recreëren niet in combinatie met zonnepanelen op het water. Dit haalt het natuurlijke gevoel volledig weg. Heb je wel eens een wandeling gemaakt op een zonnepark
Profiel van Ad Gresnigt
Geplaatst door:Ad Gresnigt
5 jaar geleden
@Paul Van heezik Als er een zonnepark op de plas komt, dan is dat niet toegankelijk voor recreanten, omdat die daar niets te zoeken hebben. Het hangt van de inpassing en omvang van het zonnepark af hoe het de beleving beinvloed. Wat nu als er rust/schuil/nestelplaatsen op/bij dat zonnepark komen en daardoor meer/andere vogels worden aangetrokken?
Profiel van Jasper Korll
Geplaatst door:Jasper Korll
5 jaar geleden
@Ad Gresnigt je verdedigt dit plan op iedere post. Leuk dat ze dingen aanpassen maar dat zorgt ervoor dat het minder erg is (lees: de negatieve gevolgen beperkt worden). Dit wordt er volgens mij doorheen gedramd omdat men 'moet' vanwege de energietransitie maar niet omdat het zo goed is voor de natuur. Je bent volgens mij veel beter af met subsidies voor panelen op bestaande daken en een bouwbesluit met verplichting van zonnepanelen voor nieuwe daken.
Wat is jouw rol in dit project eigenlijk?
Profiel van Ad Gresnigt
Geplaatst door:Ad Gresnigt
5 jaar geleden
@Jasper Korll Als u aanneemt dat het hoe dan ook erg wordt, dan ziet u wellicht de positieve punten van het idee niet meer. Mijn bijdrage is om aandacht te vragen voor de positieve punten. Ik heb geen rol in dit project, ik ben een belangstellende. Volgens mij is er nog geen project.
Profiel van Jasper Korll
Geplaatst door:Jasper Korll
5 jaar geleden
@Ad Gresnigt klopt. Ik ben van mening dat het hoe dan ook geen meerwaarde heeft voor de (aquatische) ecolgie als je het met nu vergelijkt. Tuurlijk zijn er ecologisch vriendelijkere manieren te bedenken maar dat is allemaal op basis van "beter dan compleet afdekken". Zolang er nog legio andere locaties en opties zijn zie ik hier absoluut geen meerwaarde in.
Daarbij zijn er financieel veel aantrekkelijkere projecten te bedenken dan het op water te plaatsen met anker tot 30meter diepte (die diep in de bodem verankerd moeten worden tussen het afval!!) Ook is de gemeente Utrecht ook al op koers van 2024of2025 met energie transitie, dat is voor mij een extra reden om recreatiegebied recreatiegebied te houden (wandelaars geen schittering, vissers de ruimte en vogels kunnen duiken waar ze willen).
Als dit zo'n "meerwaarde" is, waarom worden ze dan niet op de "natuur"plas van de haarrijnse plassen gelegd? Juist dat daar te veel wintervogels overwinteren. Op de andere plas worden ze op 100m uit de oever gelegd vanwege vogels en vleermuizen. Dan maak je mij niet wijs dat het 10km verderop ineens een meerwaarde is voor de leefomgeving van diezelfde beesten. Op de Nedereindse plas zie je namelijk veel meer voor deze dieren dan bij de haarrijnse plas.
Profiel van Ad Gresnigt
Geplaatst door:Ad Gresnigt
5 jaar geleden
@Jasper Korll Voor zover ik weet blijft de Nedereindse Plas recreatiegebied. Zonnepanelen op het water beperken de ruimte waarbinnen vogels kunnen duiken, het wateroppervlakt wordt immers kleiner. Als die panelen een eind van de kant komen, dan hebben de vissers er weinig/geen last van. De schitteringen kunnen misschien worden voorkomen/beperkt door de panelen te omzomen met bijv. moerasplanten. Dat geeft watervogels ook ruimte om te schuilen, fourageren en nestelen. Een eiland op midden op de plas dat niet toegankelijk is voor recreanten biedt extra/andere ruimte voor vogels.
U hebt een punt met de vraag waarom op de westelijke Haarrijnseplas geen zonnepanelen komen. Als de ecologische waarde van de Nedereindse Plas vergelijkbaar is, waarom dan niet op beide plassen zonnepanelen? Ik ben benieuwd naar het antwoord van de gemeente Utrecht op deze vraag.
Profiel van M. Rutting
Geplaatst door:M. Rutting
5 jaar geleden
Deze hele enquête gaat er natuurlijk alleen over of zonnepanelen geaccepteerd worden....
Profiel van Ad Gresnigt
Geplaatst door:Ad Gresnigt
5 jaar geleden
@M. Rutting Inderdaad, het geeft een beeld van het draagvlak/acceptatie. Het is vermoedelijk geen representatief beeld, omdat tegenstanders van-wat- dan-ook zich meestal het meest/luidst/hardst laten gelden. De gemeente wil hiermee ook aandachtspunten inventariseren, zodat ze daar rekening mee kan houden https://denkmee.utrecht.nl/nl-NL/ideas/meefinancieren-in-zonnepanelen. Al met al een goede zaak dat de gemeente de burgers vraagt om mee te denken. En dat vraagt iets meer dan tegen zijn en nee zeggen.
Profiel van San Geurtsen
Geplaatst door:San Geurtsen
5 jaar geleden
Schaadt de toch al veel te kwetsbare natuur en dieren. Dieren die te pletter gaan vliegen op de el schitterende panelen omdat ze denken op het water te landen. Of verstrikt ren op enige wijze.
Profiel van Ad Gresnigt
Geplaatst door:Ad Gresnigt
5 jaar geleden
@San Geurtsen Zonnepanelen zijn zwart en ik heb ze nog nooit zien schitteren. Maar wel een punt om rekening mee te houden.
Profiel van San Geurtsen
Geplaatst door:San Geurtsen
5 jaar geleden
@Ad Gresnigt De panelen zullen voelen htig worden door condens, regen . Dat geeft een schittering, zeker in het donker, waardoor vogels denken te landen op het water. Dit gebeurt ook met jou ge zwanen op een vochtig asfalt dek in het donker.
Feitelijk storten ze dan te pletter.
Dit wil je dus niet op een recreatieplas vogels komen naar de plas omdat ze weten dat die daar ligt en vliegen tegen zo'n paneel met alle gevolgen , van dien, meestal een pijnlijke dood.
Snap dan ook niet waarom hier geen natuurorganisaties zoals de vogelbescherming betrokken zijn aangezien het een echt vogel natuurgebied is geworden.
Profiel van Ad Gresnigt
Geplaatst door:Ad Gresnigt
5 jaar geleden
@San Geurtsen Dit lijkt me een zorgpunt dat geldt voor natte zwarte oppervlakten, dus voor alle zonnepanelen. Niet alleen voor zonnevelden op water maar ook op land en willicht ook op daken. Heb u enig idee van het aantal vogels dat in Nederland omkomt op zonneparken?
Profiel van San Geurtsen
Geplaatst door:San Geurtsen
5 jaar geleden
@Ad Gresnigt Nee, ik heb geen cijfers. Spreek wel eens de dierenambulance als ze een vogel bij ons ophalen. We hadden het erover toen de vogelgriep heerste afgelopen voorjaar aanrijden van ambulances tegenhield In de periodes dat watervogels, jongelingen op soms rare plaatsen landen omdat ze denken dat ze op water landen.
Wij hebben toen als asiel een enkele gebrachte vogel zelf geholpen met advies op afstand.
Ik denk dat het goed is om Rotsoord en de vogelbescherming te contacten.
Beide hebben ze een andere insteek over mogelijk letsel bij watervogels, vogels en zonnepanelen cq windmolens.
Profiel van Ad Gresnigt
Geplaatst door:Ad Gresnigt
5 jaar geleden
@San Geurtsen Helder. Maar het blijft een goed punt om rekening mee te houden. Al zou ik niet zo snel weten hoe je dat kan doen.
Profiel van A.Ut Jonkr
Geplaatst door:A.Ut Jonkr
5 jaar geleden
Ik begrijp alle bezwaren, "prachtige plas", "ecologische waarde", etc.
En ja, er zijn alternatieven die ik allemaal toejuich.
Een windmolen levert snel veel energie -het lijkt mij een goed idee om de 12 windmoelns van Rijne Energie te plaatsen langs de A12!
En snel veeeeel zonnepanelen op daken in Utrecht (en daar buiten): nú doen!
En kernenergie zal op de lange termijn waarschijnlijk ook een rol moeten spelen!
Máárr: Het zal ALLEMAAL moeten! Tegen elk van deze oplossingen zijn tientallen bezwaren te bedenken, net als hier. Als we in de jaren '90 de energie transitie serieus opgepakt hadden zouden we nu een keuze hebben maar die ontbreekt nu.
Dus met enige tegenzins stem ik toch voor deze panelen en voor al de andere maatregelen want het is 2 voor 12, we moeten actie, actie.actie en geen bla, bla, bla hebben, NU!
Profiel van Anneke de Waal
Geplaatst door:Anneke de Waal
5 jaar geleden
Naar mijn idee past het goed niet goed bij het landschap.
Mijn voorstel zou zijn dat je standaard alles wat er gebouwd te voorzien van zonnepanelen. En bekijken of er bestaande gebouwen voorzien kunnen worden van zonnepanelen.
Onderzoek doen naar innovaties op het gebied van hoe zonnepanelen op een natuurlijke manier kunnen integreren in een landschap.
Profiel van Jos Elberse
Geplaatst door:Jos Elberse
5 jaar geleden
Drijvende zonnepanelen op uitsluitend de oostelijke Nedereindse Plas is een prima idee, maar leg eerst alle aangrenzende geluidswallen en 'gif'-bergen vol.
Zonnepanelen op de westelijke plas is een heel slecht idee, omdat deze veel meer deel vormt van het naastgelegen landschap Rijnenburg. Deze westelijke plas vormt een recreatief onderdeel van wekelijks duizenden wandelaars en fietsers.
Leg bovendien niet meer dan 30% van het water vol, teneinde de onderwater-huishouding in stand te houden. Dit gebied is ook een sterk vogelreservaat (miljoenen vogels gebruiken dit als tijdelijke rustplek voor de lange tocht).
Ik zou willen pleiten voor (politiek/ambtelijk) doorpakken op het gebied windenergie. Rijnenburg is hier uitermate geschikt voor. Plaats de voorgestelde 8 windturbines langs de A12 en Stad Utrecht is een stuk duurzamer bezig.
Verder heeft Rijkswaterstaat grote ongebruikte stukken grond in en rond dit gebied. Niets is makkelijker om grootverbruiker Rijkswaterstaat te dwingen deze gronden vol te leggen met zonnevelden, i.p.v. kostbare agrarische en recreatieve gronden te gebruiken. Wees zuinig op het laatste stukje polder Rijnenburg als onderdeel van Stad Utrecht.
Profiel van Henriëtte van Ooijen
Geplaatst door:Henriëtte van Ooijen
5 jaar geleden
Rampzalig idee. Iedereen die ‘s ochtends vroeg of bij zonsondergang in het gebied is geweest zou dat moeten weten. Het water is nou net wat het gebied mooi maakt
Profiel van Ad Gresnigt
Geplaatst door:Ad Gresnigt
5 jaar geleden
@Henriëtte van Ooijen En niet te vergeten de flora en founa. Wat vindt u ervan als die zonnepanelen zo worden ingepast dat flora, founa en recreatie er bij gebaat zijn? Niet alle verandering is per definitie verslechtering.
Profiel van Eer Bosch
Geplaatst door:Eer Bosch
5 jaar geleden
Geen industrialisering, geen zonnepanelen in dit natuurgebied! Naast de effecten op de natuur, vind ik het een afbreuk aan de prachtige uitzichten vanaf de berg. Er is al zo weinig natuur; pak dat ons niet af. Overkap parkeerplaatsen, wegen en industrieterreinen.
Profiel van Maarten Kuijl
Geplaatst door:Maarten Kuijl
5 jaar geleden
Zonnepanelen zet die maar op de daken in Utrecht zelf, daar is ruimte genoeg.
Delen
Geplaatst door
Huidige status
voorgesteld
