Ga naar de hoofdinhoud

Rooseveltlaan

Van "Bernadottelaan, Bevinlaan en omgeving"

Ga naar het project

Wat gaan we doen aan de Rooseveltlaan?

Het gaat om het gedeelte van de Rooseveltlaan tussen de Bevinlaan en de Bernadottelaan, in de buurt van huisnummers 304 tot en met 436.

Om de straat veiliger te maken, versmallen we de straat. We voegen zoveel mogelijk bomen toe, en de straat krijgt klinkers in plaats van asfalt.\

  • Weg voor gemengd fiets- en autoverkeer in 2 richtingen van 4,80 meter breed.
  • Stoep aan de kant van de huizen van tenminste 2.00 meter breed.
  • Langsparkeren (2,20 meter breed) in de buurt van de portiekflat. Aan de kanaalzijde blijven de haaksparkeervakken in de parkzone.
  • Bomen van dezelfde soort staan in een doorgaande lijn aan de kant van de portiekflat achter de parkeervakken in een boomvak.
  • We plaatsen bomen

Bekijk de plattegrond hieronder of download voor een groter formaat. Laat uw reactie achter onderaan deze pagina.

Download plattegrond Rooseveltlaan

Officiële updates

Laatste update: 13 juli 2023

Reacties(4)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Dennis Utrecht
Geplaatst door:Dennis Utrecht
3 jaar geleden
Op een best wel groot stuk terrein zie ik helaas niet heel veel extra ruimte voor groen. Het verkleinen en delen van de weg voor fietser en auto ben ik ook niet zo'n fan van gezien de realiteit van het verkeer in de wijk. De indruk die ik nu krijg is dat dit stuk project niet zozeer verbeterd, maar meer mee wordt genomen in het onderhoud qua riolering en het wegdek vervangen door klinkers.
    Profiel van I B
    Geplaatst door:I B
    3 jaar geleden
    Zoals elders ook al vermeld: Als fietser ben ik geen fan van het versmallen van de weg. Het is nu heel fijn dat auto's met ruime afstand je inhalen. Liever iets te hard, maar wel ruim ingehaald, dan wat langzamer door me heen. Ik ben bang dat als de straat smaller wordt auto's ook minder ruimte over zullen laten voor overig wegverkeer en het dus eigenlijk onveiliger wordt. Daarnaast zie ik nergens ruimte voor fietsenrekken, terwijl er wel veel deelfietsen en fietsen van bewoners buiten staan?
      @I B Dank voor uw reactie. Met het versmallen van de weg gaan auto's langzamer rijden. Doordat de bestrating straks uit klinkers bestaat in plaats van asfalt wordt dit effect nog groter. Ook al zitten de auto's door de versmalling dichter op de fietsers, is dit veiliger dan met een bredere straat. De nieuwe breedte van de straten is gebaseerd op verkeerskundig onderzoek naar wat de veiligste wegbreedte is. Voor fietsenrekken geldt in principe dat daar op eigen terrein in moet worden voorzien, omdat ze anders de stoep blokkeren. Waar er nu wel fietsenrekken zijn hebben we die als het goed is opgenomen in de plannen.
        Profiel van Adriaan Huis
        Geplaatst door:Adriaan Huis
        3 jaar geleden
        @Maarten Hensbroek (Gemeente Utrecht) 1. Auto's in Kanaleneiland gaan helemaal niet langzamer rijden op een smallere weg, laat staan scooters en motoren. De enige manier om auto's langzamer te laten rijden is een actieve handhaving, automatische beboeting en hogere verkeersdrempels (want die zijn zo 'lief' dat je er met een veel te hoge snelheid overheen kunt rijden, dat zie je dagelijks (lees: continu). Het verkeerskundig onderzoek wat u aanhaalt, wellicht elders uitgevoerd, zal in Kanaleneiland gedaan moeten worden. De uitkomst is dan vast anders. Ik ben het zeker eens met de vorige schrijver: versmalling betekent een gevaarlijker situatie voor fietsers en invalidevoertuigen. 2. Een misser is voorts het bestraten met klinkers. De naam 'klinkers' zegt het al: de geluidsoverlast van verkeer neemt verder toe, want rijden over klinkers die na enige tijd los liggen of waarin kuilen zitten geeft veel meer geluidsoverlast dan asfalt. En dat terwijl we al ruim geluidhinder hebben van hard rijdende scooters, vooral motoren en auto's. Daarnaast vergen klinkers meer onderhoud op termijn en is dus duurder. Een oneigenlijk argument is soms dat als je iets moet opgraven o.d. dat dat lastiger is onder asfalt. Toch niet, want er komt o.a. nieuwe riolering, dus opgraven is niet nodig. Een mocht het toch een keer nodig zijn, dan maak je het open en daarna weer dicht, simpel. Het argument dat de klinkers nodig zijn voor de bomen klinkt logisch, maar al het water dat van asfalt naar de zijkant van de weg stroomt richting: inderdaad, de bomen, komt er dus ook. En dan is er nog de grasstrook langs de Rooseveltlaan. Voldoende water zou je zeggen. De fietsers worden ook weer benadeeld door de klinkers, want meer gehobbel en de kleine wieltjes van invalidevoertuigen hebben er nog meer last van. Dus de enige die noodgedwongen langzamer gaan rijden zijn niet de auto's, motoren en scooters maar de fietsers! Ook nodig om plassen te ontwijken die in de kuilen ontstaan; heb je op asfalt niet. 3. Over de Rooseveltlaan gesproken, ook daar worden dus klinkers gepland in het aandachtsgebied. Dan is er voor scooters en motoren nog meer reden om de langste snelweg van Kanaleneiland te gaan gebruiken: de 2,4km lange Rooseveltboulevard. Deze geasfalteerde(!) snelweg zonder enig obstakel wordt ruim gebruikt om er te racen. Voetgangers en fietsers, waarvoor een "boulevard" toch voor gebruikt mag worden zijn vooral op mooie dagen continu in gevaar. De opgevoerde scooters, motoren en soms zelfs een onverlichte crossmotor (waarom wordt de figuur nooit opgepakt?) zorgen voor een levensgevaarlijke situatie, en dat nog naast de geluidsoverlast. Welke ambtenaar heeft dit - namelijk een 2,4km lange snelweg zonder obstakels -kunnen verzinnen, en vooral, wanneer gaat de gemeente er iets aan doen? Oplossing: versprongen hekken op verkeersdrempelafstand, waar je tussendoor kan lopen, maar niet met enige snelheid doorheen kan rijden. Door de hekken slim te plaatsen zijn er nog steeds voldoende afritten om auto's van schepen naar de openbare weg te laten rijden. Kortom: de gemeente zou fietsen en veiligheid moeten aanmoedigen. In plaats daarvan benadeelt het fietsers in comfort en veiligheid in het nieuwe plan. Niet zozeer te maken met het plan, maar wel genoemd, de enorme onveiligheid op de Rooseveltboulevard. Ik heb tientallen keren gezien dat de voetgangers, vaak ook kinderen, weg moeten springen als de scooters en motoren met 60 tot 80km/uur in groepsverband de boulevard terroriseren. Het rijden op 1 wiel is dan ook volledig normaal. Handhaving? Welnee.
        • 1 like

        Delen

        Geplaatst door

        Huidige status

        gezien

        Locatie

        Unable to display map. WebGL2 support is required.
        Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
        https://esriurl.com/webgl-faq
        Powered by Esri