Schets 2: Beheerde speeltuin op een nieuwe plek
Van "Fietstunnel Boorstraat"
Ga naar het project

Op deze schets zijn de mogelijkheden om te spelen verdeeld over het gebied en blijft er een stukje afgesloten beheerde speeltuin, net als nu. Deze ligt in de hoek waar nu het kleine parkje is aan de Boorstraat, tegenover het Huis. Het stuk aan de Spijkerstraat, waar nu de speeltuin ligt, is groener ingericht en heeft meerdere openbare zit-, sport- en speelplekken. De Spijkerstraat is een eenrichtingsweg voor auto's.
Het voetbalveld blijft op zijn plek. Er is ruimte om te parkeren aan de Spijkerstraat zelf of op een parkeerterrein naast het voetbalveld.

Reacties(6)
Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:Anoniem
2 jaar geleden
Ik vind dit een hele leuke variant. Die andere vind ik te hoekig.
Dit lijkt ook meer op een verblijfsplek waar de auto meer te gast is.
Ik hoop dat dit hem wordt!
Profiel van Robert Rijnders
Geplaatst door:Robert Rijnders
2 jaar geleden
Allereerst even wat feiten over de situatie rond de boor- en spijkerstraat. Ik ben bewoner van de wijk en tevens automobilist.
-Overdag mag het er mss rustig en vredig uitzien maar 's-avonds is de situatie anders. Zodra de coffeeshop op de boorstraat dichtgaat staat er rond Het Huis altijd een auto geparkeerd waaruit drugs worden verhandeld.
-In het parkje achter de boorstraat verblijven daklozen en junks omdat daar weinig toezicht is.
-1e daalsedijk en spijkerstraat zijn beide gelukkig nog 2-richtingverkeer. Regelmatig wordt 1 van de straten afgesloten vanwege werkzaamheden waardoor het lastig om de wijk uit of in te komen. Er zijn voor auto's maar 3 straten naar de ASW waarvan 2 1-richting.
-Langs het fietspad richting Daalsetunnel gebeuren ook illegale dingen. Een schoonmaker van de gemeente heeft me eens uitgelegd dat het vol ligt met gebruikte spuiten, gebruikte condooms, menselijke uitwerpselen, enz.
Mijn reactie gaat zowel schets 1 als 2. In beide tekeningen heeft de tunnel een bocht. Dus dat geeft geen goed doorzicht met een onveilige situatie als gevolg (voor sommige fietsers iig). Bij kou of regen zullen genoemde daklozen, junks en wie weet wat voor ongure lui zich in de tunnel gaan ophouden, want het is overdekt. Het is afwachten tot fietsers worden lastig gevallen of erger. Dit belangrijke punt is bij eerste informatiebijeenkomst ook aangehaald maar wordt nog steeds nergens genoemd in brieven of website!
Om het te benadrukken. Om de speeltuin staat een hoog hek. Om het voetbalveldje een nog hoger hek. Langs het fietspad richting Daalsetunnel staan afgesloten schuttingen met spijkerstrips e.d. Dit is gedaan met een reden want de wijk Pijlsweerd is jammer genoeg niet compleet veilig.
Ik heb de gemeente wel eens gevraagd of grafitti verwijderd kan worden van de geluidswal. Doorverwezen naar ProRail die me uitlegde dat ze daar geen budget voor hebben. Geluidswal en evt. tunnel vallen onder beheer van prorail dus verwacht daar niet te veel van.
Er wordt in omschrijving gesuggereerd om de Spijkerstraat 1-richtingsverkeer te maken. Dit zal overlast gaan veroorzaken voor automobilisten. Zoals gezegd worden 1e daalsedijk en spijkerstraat regelmatig afgesloten vanwege laden-lossen van vrachtauto's of werkzaamheden met hoogwerkers of graafwerkzaamheden. Het is soms bijna onmogelijk om met de auto de wijk uit of in te komen, en met deze plannen wordt dat alleen maar lastiger.
Dan nog over het parkeren. Op de schetsen lijkt het alsof alle (+/-60) parkeerplaatsen in Spijker- en Boorstraat vervallen? En dat tussen het voetvalveldje en de koopflat een paar (+/-20) parkeervakken terugkomen? Ruimte daar is zeer beperkt en het lijkt op de schetsen ook dat de eigen grond van de VvE wordt geannexeerd? In de wijk is het aantal parkeerplaatsen net voldoende. Als er zoveel plekken vervallen zal parkeren voor bewoners lastiger worden. Graag zou ik meer gedetailleerde schetsen zien.
Als wijkbewoner durf ik met zekerheid te voorspellen dat de aanleg van deze tunnel heel veel overlast gaat veroorzaken. De verkeersdruk en parkeerdruk gaan toenemen in een al krappe wijk.
Ik zie graag hoe de bezwaar-procedure werkt.
Profiel van Marcel Kolsteren
Geplaatst door:Marcel Kolsteren
2 jaar geleden
Ik vind deze variant veel prettiger ogen dan die waarbij de speeltuin op de huidige plek blijft. De glooiing van het talud zorgt voor een mooiere verbinding met de wijk. Het is een zonnige plek en ik zie wel voor me dat het groen daar goed gaat groeien en dat je daar lekker op een bankje kunt zitten. Veel beter dan de hoge muur met het hek daar bovenop, die in het andere plan een harde en onprettig ogende kille afscheiding gaat worden tussen speeltuin en fietspad. Ik zie er nu de graffiti al op zitten. Dus graag dit mooie open groene plan in plaats van het alternatief!
Profiel van Fietsersbond afdeling Utrecht
Geplaatst door:Fietsersbond afdeling Utrecht
2 jaar geleden
beste mensen, de vraag van de gemeente lijkt vooral te gaan over de plek van de speeltuin. Wij reageren graag op het plan voor de nieuwe fietstunnel. Daar zijn we blij mee! We vragen om te zorgen voor voldoende breedte in de tunnel, met een heldere indeling voor fietsers (minimaal 4 m) en voetgangers (min 1.80). Maak een overrijdbare scheiding tussen die twee, net als op de Muntbrug, dus geen stoeprand. Zorg ervoor dat auto's niet gaan sluipen door de tunnel, de route mag voor auto's geen alternatieve route voor de ASW worden. Voor sociale veiligheid zijn doorzicht door de tunnel, voldoende verlichting en het periodiek beheer (verwijderen van graffiti en spontaan opkomend groen) belangrijk. We willen ook geen scooters, brommers en snorfietsers door de tunnel. En een goede aansluiting op de fietsroute langs de wijk Wisselspoor, voor doorgaande fietsers richting Zuilen en - via de Demkabrug - naar Lage Weide.
De speeltuin op een nieuwe plek lijkt voor fietsers voordelen te hebben, omdat er dan een glooiend grasveld langs het fietspad naar de tunnel komt, dat is vergevingsgezind ontwerp en je kunt gemakkelijker wegkomen als je je onveilig voelt. Bij het andere ontwerp, inpassing van de tunnel bij de huidige plek van de speeltuin, lijkt het hoogteverschil opgelost met een muurtje. Dat is niet fijn voor fietsers die een stuurfout maken, we willen een vergevingsgezind ontwerp, en sociaal minder aantrekkelijk vanwege de mogelijke verstopplek en minder doorzicht.
Profiel van Robert Rijnders
Geplaatst door:Robert Rijnders
2 jaar geleden
@Fietsersbond afdeling Utrecht In alle tekeningen heeft de tunnel een bocht. Dus geen goede doorzicht en geeft dus een onveilige situatie voor sommige fietsers. Is bij eerste informatiebijeenkomst ook al aangehaald maar wordt nergens genoemd.
Ik heb wel gevraagd of grafitti verwijderd kan worden maar ProRail heeft me uitgelegd dat ze daar geen budget voor hebben. Geluidswal en tunnel vallen onder beheer van prorail.
Profiel van ferry meewisse
Geplaatst door:ferry meewisse
2 jaar geleden
Ik vind het idee van een aflopend grasveld langs het nieuwe fietspad mooi en overzichtelijk. Een speeltuin op het veldje bij de Boorstraat lijkt me nogal onrustig voor de mensen die direct aan het veldje wonen. Bij de spijkerstraat wonen de mensen er verder vanaf en daar is volgens mij ook meer ruimte voor een speeltuin. Wellicht kan het Boorstraatveldje dan een hondenuitlaatplek blijven, want daar zijn er niet veel van in de buurt. En misschien ook iets voor oudere bewoners, een jeu de boule baantje? Extra bankjes op zichtbare plekken, zoals bij 't Huis lijkt me ook fijn.
Delen
Geplaatst door
Huidige status
voorgesteld
