We zien vragen naar aanleiding van het idee om iedereen de mogelijkheid te geven geld te steken in de aankoop van zonnepanelen. Daarom deze update. Ten eerste: op dit moment staan we nog aan het begin van een lang traject, we verkennen de (on)mogelijkheden van zonnepanelen op de plassen. Pas als duidelijk wordt of er zonnepanelen kunnen komen, maken we een plan waarin staat hoe veel zonnepanelen dan nodig zijn. En waar deze zonnepanelen op het water passen. In dit plan houden we rekening met de aandachtspunten die jullie hier op Denk Mee achter laten. Daarna zoeken we een externe partij die ervoor kan zorgen dat de zonnepanelen winstgevend zijn. Deze partij gaat met omwonenden in gesprek en geeft informatie hoe zij financieel kunnen delen in de winst. Want we willen dat iedereen kan meeprofiteren, iedereen die in de buurt woont.
Investeren in zonnepanelen?
Van "Recreatie op de Nedereindse Plas"
Ga naar het project

Een idee is om om iedereen de mogelijkheid te geven geld te steken in de aankoop van de zonnepanelen. Zo kan iedereen vervolgens ook van de opbrengst profiteren.
Vind jij dit een goed idee (duimpje omhoog) of een slecht idee (duimpje omlaag)? Als je wilt kun je een toelichting geven.
Officiële updates
Laatste update: 18 november 2021
Geplaatst op 18 november 2021-Laatst gewijzigd op 18 november 2021
Reacties(70)
Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Steve Houlding
Geplaatst door:Steve Houlding
5 jaar geleden
Uit de vele negatieve reacties blijkt dat men nog lang niet beseft dat het een paar seconden vóór twaalf is met het klimaat. Als we eindeloos in de ontkenning blijven, of eisen dat anderen het voor ons moeten oplossen i.p.v. alle mogelijkheden per direct oppakken, wordt het binnenkort te laat om zowel de Nedereindse Plas als de polder en bebouwde omgevingen eromheen te redden van de volgende watersnood. Beste gemeente, a.u.b. geen langdradig traject vooraf met jaren lang bakkeleien over details, maar pak aan!
Profiel van Camiel Van Riel
Geplaatst door:Camiel Van Riel
5 jaar geleden
Maak een geluidswal (aan de A2) van zonnepanelen: levert veel energie én reduceert geluidsoverlast!
Profiel van Rob Hageman
Geplaatst door:Rob Hageman
5 jaar geleden
In principe geen klassieke zonnepanelen of windmolens in of in de buurt van dit gebied.
Wat wellicht wel interessant kan zijn is om een soort innovatie centrum rond groene energie op te zetten. Hier zou bijvoorbeeld op kleine schaal geëxperimenteerd kunnen worden met meer innovatieve vormen van energie opwekking. (dunnen thinfilm panelen die bijvoorbeeld groen zijn en wegvallen in natuurlandschap, de plas en heuvels als warmtebuffer gebruiken, ) en daar meteen een informatiecentrum over groene energie bij maken.
Profiel van Ad Gresnigt
Geplaatst door:Ad Gresnigt
5 jaar geleden
@Rob Hageman Goed idee.
Profiel van Rob Rooijackers
Geplaatst door:Rob Rooijackers
5 jaar geleden
Als je van de Ned. Plas een stukje natuur met recreatiemogelijkheden wilt maken, plaats daar dan absoluut geen zonnepanelen en winmolens. Dat frustreert dit toch al broze en problematische gebied nog meer. Als je hier passieve en actieve recreatie wilt bevorderen en het gebied wilt upgraden naar een stukje groen, waar mensen graag naar toe gaan, dan mag je hier niet eens aan denken, laat staan uitvoeren..
Profiel van Ad Gresnigt
Geplaatst door:Ad Gresnigt
5 jaar geleden
@Rob Rooijackers Ook niet als het gepaard gaat met het verbeteren van de recreatiemogelijkheden en beleving? Over dat laatste. Een zonnepark op het midden van de plas dat er van de kant uitziet als een groen eiland waar vogels kunnen rusten/schuilen/nestelen lijkt mij waardevol.
Profiel van Anniek Ster
Geplaatst door:Anniek Ster
5 jaar geleden
@Ad Gresnigt Een van de mooiste uitzichten in de omgeving is vanaf de berg, hoog over het water. Je kan mij niet wijsmaken dat die zonnepanelen dat niet gaan verpesten, ook niet als je ze van de zijkant weet te verdoezelen.
Profiel van Ad Gresnigt
Geplaatst door:Ad Gresnigt
5 jaar geleden
@Anniek Ster Ja, dan gaat u de zonnepanelen ongetwijfeld zien. Het is te hopen dat ze niet te veel afsteken tegen het omringende water. Daar staat tegenover dat er wellicht meer en meer verschllende vogels te zien zijn.Ik denk bijvoorbeeld aan een plek voor de visdief, een bedreigde vogelsoort. https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/visdief
Profiel van Toon Lagas
Geplaatst door:Toon Lagas
5 jaar geleden
Graag zonnepanelen en windmolens. In deze tijd is dit bittere noodzaak!
Profiel van Ad Gresnigt
Geplaatst door:Ad Gresnigt
5 jaar geleden
@Toon Lagas Wel zonnepanelen, maar liever geen windmolens. Ik zie niet goed hoe je windmolens zo kan inpassen in de omgeving, dat je nog als voorheen van de Nedereindse Plas kan genieten.
Profiel van Toon Lagas
Geplaatst door:Toon Lagas
5 jaar geleden
@Ad Gresnigt, er zijn recreatie gebieden genoeg en zeker omdat er nooit gezwommen zal mogen worden vanwege de grote hoeveelheid gif die op de bodem ligt. Zet op deze plek dan ook maar windmolens neer.
Profiel van Ad Gresnigt
Geplaatst door:Ad Gresnigt
5 jaar geleden
@Toon Lagas Ja, zwemmen mag niet. Maar wel vissen, wandelen, fietsen, picknicken, naar de watervogels kijken, joggen, zonnen en nog wel meer.
Profiel van M Bon
Geplaatst door:M Bon
5 jaar geleden
Slecht idee, daken en gebouwen genoeg waar nog geen panelen op liggen. De plas is te mooi en te geliefd bij vogels. Graag zo houden.
Profiel van Govert van Ginkel
Geplaatst door:Govert van Ginkel
5 jaar geleden
Er wordt gesteld dat er niet genoeg daken zijn, maar ik kan mij niet herinneren overal daken vol met zonnepanelen te hebben gezien. Laat eerst dat maar gebeuren voordat we de natuur bedekken en dieren wegjjagen.
Profiel van Jil de Graaf
Geplaatst door:Jil de Graaf
5 jaar geleden
Bij bedrijventerrein t klooster liggen flinke m2 daken. Gooi liever daar zonnepanelen op ipv in natuur-/recreatiegebied
Profiel van J Zen
Geplaatst door:J Zen
5 jaar geleden
Ben ook benieuwd of er een risico is voor de omgeving als er weer bouwactiviteiten plaats vinden. Vraag mij echt af wie het aandurft om via de bodem de zonnepanelen te bevestigen en de eventuele consequenties kan overzien als dit leidt tot het vrijkomen van extra gif in de omgeving of erger, in het het grondwater of fauna terecht komt..
Profiel van Ad Gresnigt
Geplaatst door:Ad Gresnigt
5 jaar geleden
@J Zen Goed punt om rekening mee te houden. Het pleit ervoor om de plas zoveel mogelijk met rust te laten en vooral de bodem van de plas.
Profiel van Annemarie Peters
Geplaatst door:Annemarie Peters
5 jaar geleden
GEEN zonnepanelen en GEEN windmolens!!!!!!!!!!!
Delen
Geplaatst door
Huidige status
voorgesteld
