Ga naar de hoofdinhoud

Marshalllaan

Van "Bernadottelaan, Bevinlaan en omgeving"

Ga naar het project

Wat gaan we doen aan de Marshalllaan?

Het gaat om het gedeelte van de Marshalllaan tussen de Bevinlaan en de Bernadottelaan, huisnummers 145 tot en met 278.

Om de straat veiliger te maken, versmallen we de straat. De parkeervakken komen recht op de weg in plaats van schuin, wat veiliger is en meer ruimte voor bomen oplevert. We voegen zoveel mogelijk bomen toe, en de straat krijgt klinkers in plaats van asfalt.

  • Middenberm in de Marshalllaan naar ongeveer 8 meter verbreden.
  • Bomen in de middenberm blijven. De middenberm krijgt een groene invulling met beplanting en een gemaaid wandelpad. De huidige situatie waarin er vaak wordt geparkeerd onder de bomen is straks niet meer mogelijk. Daarmee voorkomen we schade aan de bomen.
  • De weg voor gemengd fiets- en autoverkeer van 4.00 meter breed per rijrichting inrichten.
  • De stoep aan de kant van de woningen tenminste 2.00 meter breed maken.
  • Schuinparkeren wordt haaksparkeren in de buurt van de portiekflats.
  • Extra bomenrij aan de kant van de woningen tussen de parkeervakken over de hele lengte van de straat. Boomvakken zijn net zo groot als een parkeerplaats.
  • De overgangszone tussen stoep en flats(ook wel groene voet genoemd) is tenminste 3 meter breed, de invulling hangt af van het op de begane grond (appartement, fietsenberging of portiekingang).

Bekijk de plattegrond hieronder of download voor een groter formaat. Laat uw reactie achter onderaan deze pagina.

Officiële updates

Laatste update: 13 juli 2023

Reacties(21)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van greetje huzen
Geplaatst door:greetje huzen
3 jaar geleden
Naar mijn mening zien de plannen er goed uit en zijn eventuele kanttekeningen al door anderen geplaatst. Ik maak mij persoonlijk meer zorgen om de uitvoering van dit omvangrijke project. Ik begrijp "eerst het zuur, dan het zoet", maar hoop dat o.a. een elektrisch aangedreven pompsysteem voor de riolering de geluidsoverlast enigszins kan beperken. Deze optie werd genoemd tijdens de inloopbijeenkomst. Welke mogelijkheden zijn er nog meer om de tussentijdse overlast voor de bewoners enigszins te verlichten?
    Profiel van Dennis Utrecht
    Geplaatst door:Dennis Utrecht
    3 jaar geleden
    Ik hoop dat de Marshallaan een wat meer statige, mooie laan gaat worden en met deze plannen lijkt dat iets meer te gaan lukken? Ik blijf bij de punten die ik bij de andere onderdelen van het totaalproject ook heb gezegd, maar all in all is het een goede stap in de richting.
      Plot twist. Er zijn niet te weinig parkeerplekken. Er zijn teveel autos.
        @Thomas Akkerhuis trouwens ik heb bijna altijd plek op een niet-middenberm-parkeerplaats aan de Marshalllaan. 's Nachts soms moeilijk, maar Auriol/Roosevelt hebben zat plek.
          Profiel van Tjeerd Heidstra
          Geplaatst door:Tjeerd Heidstra
          3 jaar geleden
          De automobilist wordt systematisch de stad uit gepest. Dit is de zoveelste stap in dat proces. Met deze plannen kun je straks in de wijde omgeving van je woning nergens je auto meer kwijt. Er is meer parkeerruimte nodig, niet véél minder!
          • 1 like
          @Tjeerd Heidstra helemaal mee eens!
            @Kevin van den Berg @Tjeerd Heidstra @Thomas Akkerhuis Hoe we omgaan met aantallen rijdende en geparkeerde auto's in de stad zijn beleidskeuzes waar de gemeenteraad beslissingen over neemt. Met alle dilemma's die daar bij horen. Binnen projecten zoals deze proberen we dat beleid zo goed mogelijk in te vullen, maar voor de projecten is het beleid een gegeven. Tegelijkertijd nemen we alle opmerkingen en kanttekeningen die hier geplaatst worden mee wanneer we de definitieve stukken van dit project voorleggen aan het college van Burgemeester en Wethouders.
              Profiel van I B
              Geplaatst door:I B
              3 jaar geleden
              Fijn dat er iets gedaan wordt aan het parkeren op de middenberm! Ik snap dat het voor bewoners nu nodig is, dus sluit me aan bij de oproep om aan voldoende parkeerruimte te denken. Maar in de huidige situatie kan je vaak wanneer je op de Bernadottelaan de Marshallaan wil kruizen het verkeer niet goed zien door de auto's op de middenberm die de zichtlijnen blokkeren. Maar veel minder parkeerplekken lijkt me niet de oplossing.
                @I B Dank voor uw reactie. Het aantal parkeerplaatsen wat in de plannen zit is gebaseerd op het aantal auto's wat er nu gemiddeld genomen in het gebied is. Het is dus niet zo dat er door de herinrichting veel minder parkeerplekken komen.
                  @Maarten Hensbroek (Gemeente Utrecht) Beste Maarten, jij geeft aan dat er door de herinrichting niet veel minder parkeerplekken komen. Begrijp ik dan goed dat er wèl minder parkeerplekken komen, dan in de huidige situatie? En zou u kunnen toelichten wat u als oorzaak ziet van het parkeren in de middenberm als er zoals u zegt voldoende parkeerplekken aanwezig zijn in de huidige situatie? Doet een beetje voorkomen alsof jullie dit onder het tapijt willen schuiven omdat inrichten van alternatieve parkeergelegenheid lastig is. Ik wil jullie toch met klem waarschuwen dat als jullie niet voorzien voor adequate alternatieve parkeermogelijkheden, jullie mooie plannen voor de middenberm op weinig tot niets zullen uitdraaien
                    @Kevin van den Berg Nee dat klopt niet. Dat was een reactie op de post ervoor, het is niet zo dat er minder parkeerplekken komen. Wat wel speelt is dat het aantal parkeerplekken nu en straks niet helemaal goed te vergelijken zijn: straks zijn alle parkeerplekken parkeervakken, nu zijn de parkeerplekken in een aantal straten (Bevinlaan bijvoorbeeld) langs het trottoir. Daarom formuleren we het als volgt: het aantal auto's wat nu in het gebied kan parkeren, kan dat straks ook. En dat geldt ook voor de auto's die nu in de middenberm van de Marshalllaan staan. Dat kan wel betekenen dat die plek niet in de eigen straat maar op een andere plek in de omliggende straten is.
                      Profiel van M Broekhuizen
                      Geplaatst door:M Broekhuizen
                      3 jaar geleden
                      Ik vind de opzet van het plan mooi. Ik maak mij wel zorgen om het gebrek aan parkeerruimte. Er is op dit moment een groot gebrek aan parkeerplaatsen in de Marshalllaan, ondanks het parkeren in de middenberm. Als met dit plan die mogelijkheid verdwijnt (waar ik voor ben), zal het parkeerprobleem alleen maar groter worden. Ik vind het goed dat er is gekozen voor haaks parkeren, want dit levert ook meer ruimte op. Jammer dat er in dit plan dan is gekozen voor het plaatsen van extra bomen die een hele parkeerplaats kosten. Mijns inziens kan het groen allemaal in de middenberm, zodat er wat extra parkeerplaatsen gecreëerd kunnen worden. Bovendien zorgen bomen boven een parkeerplaats voor veel vogelpoep op de auto's. Zeker niet wenselijk. Mijn vraag is, kijk nog eens kritisch naar parkeerplekken. Als men niet wil dat er op stoepen/in de middenberm geparkeerd wordt (ben ik het mee eens), bied dan wel alternatieven aan.
                        @M Broekhuizen Dank voor uw reactie. De bomen die in het ontwerp tussen de parkeerplaatsen in zijn getekend passen niet in de middenberm. Het is de gemeente bekend dat de parkeerdruk in het plangebied hoog is. We verwachten dat op termijn de invoering van betaald parkeren de parkeerdruk zal verlagen. Door de grootte van de boomvakken zal -zeker de eerste jaren als de bomen nog niet groot zijn- de afstand tussen de boomtakken en de auto's nog groot zijn, waardoor het met de vogelpoep mee zal vallen. De toevoeging van de bomen en ander groen helpt om de stad klimaatbestendig te maken: ze nemen water op als er veel regen valt, en zorgen voor schaduw en verkoeling op hete dagen.
                          Als jullie een inschatting maken van de benodigde parkeerplekken obv huidig gebruik: doe dit bij voorkeur op een doordeweekse avond. Je ziet dat de parkeerplekken rustig zijn overdag en in het weekend omdat men dan op werk of elders is. Maar 's avonds is er geen normale parkeerplek aan de Marshalllaan meer te vinden. Daarom is men genoodzaakt de auto op de middenberm te zetten.
                            @Kevin van den Berg Dank voor uw reactie. Het is de gemeente bekend dat de parkeerdruk hoog is. We hebben de plannen gebaseerd op parkeertellingen op momenten dat de meeste bewoners thuis zijn. Die metingen wijzen uit dat er genoeg ruimte is, maar niet altijd in de eigen straat. Het gemeentelijke beleid laat het niet toe om bij herinrichting extra parkeren te maken. We verwachten dat op termijn de invoering van betaald parkeren de parkeerdruk zal verlagen.
                              @Maarten Hensbroek (Gemeente Utrecht) Als er afdoende parkeergelegenheid is momenteel hoe verklaart u dan dat men in de huidige situatie parkeert in de middenberm? Is het mogelijk om de bewoners ook inzicht te geven in deze metingen? Of moet ik daarvoor een WOB verzoek indienen? Als er inderdaad voldoende ruimte is in de wijk in bredere zin, is het dan mogelijk om op een manier inzicht te krijgen waar die parkeermogelijkheden zijn? Bijv. via een app/website oid? Ik kan mij voorstellen dat men niet een kwartier gaat zoeken naar een parkeerplek in de wijk. Mbt. Invoering van betaald parkeren: U geeft in een ander antwoord hiervoor aan dat de planning van de invoering van betaald parkeren nog onzeker is. De tussenliggende periode van oplevering van de herinrichting en de invoering van betaald parkeren zou dus zo maar enkele maanden tot jaren kunnen zijn. Hoe gaan jullie een oplossing bieden voor de parkeerdrukte in de tussenliggende periode?
                                @Kevin van den Berg Als je mij een mail stuurt met uw emailadres zal ik de metingen toesturen. Ik snap dat er behoefte is aan een oplossing voor de parkeerdruk, en daar wordt ook aan gewerkt. Het liefst zou je de invoering van betaald parkeren en de herinrichting ook tegelijkertijd willen, maar we kunnen als gemeente niet altijd op alle ontwikkelingen wachten, er verandert altijd zoveel in de stad. Een suggestie die ik kan doen is om aandacht te vragen bij de gemeente voor een spoedige invoering van betaald parkeren in Kanaleneiland, bijvoorbeeld bij het wijkbureau. De suggestie van een app waarin je kunt opzoeken waar een vrije parkeerplek is ga ik opnemen met mijn collega's van mobiliteit. Ik weet niet of zoiets bestaat en of het technisch mogelijk is (je moet dan op een of andere manier kunnen meten of een parkeervak op dat moment beschikbaar is of niet), maar het zou waardevol zijn: als bewoner weet je waar je je auto kwijt kan en het scheelt foutparkeren en ook rondrijbewegingen op zoek naar een parkeerplaats.
                                  Ik maak me zorgen over het parkeren op stoepen en de middenberm. De huidige opstelling lijkt vooral dat laatste goed mogelijk te maken. Dat zorgt voor een snelle destructie van de berm. Kijk maar in de "korte Marshalllaan". Of, een paar jaar verder in de tijd, naar de "lange Marshalllaan". Oplossingen: *) laag hekje *) borden "Verboden te parkeren op het gras" *) handhaving *) bomen om en om *) paaltjes Parkeren op de stoep lijkt ook mogelijk zijn rond de bochten. Vergeet niet de Wet Van Kanaleneiland: als er een plek is om de auto neer te zetten, zal er een bestuurder opstaan om zijn of haar auto daar neer te zetten. Parkeren op de stoep leidt tot vervelende situaties. Onbegaanbaarheid voor rolstoelen en kinderwagens. En de stoep zakt weg t.o.v. straatniveau. Allemaal dingen die we kunnen leren van een rondje Marshalllaan :) Het verzoek om ook de korte Marshalllaan mee te nemen hierin om te zorgen dat het probleem zich veprlaatst hierin. In hoeverre loopt dit project gelijk met het invoeren van betaald parkeren? Wat ik ervan begrijp is dat de invoering eerst gepaard gaat met een enorme golf van parkeerdruk in de wijk (alleen bij ons straks nog gratis). Als dat na de oplevering is, wordt een hoop werk geruineerd. Kan de invoering gelijklopen met de oplevering"?
                                    @Thomas Akkerhuis goede punten Thomas! Wel een belangrijke opmerking. Als men niet meer kan parkeren op de middenberm: zorg dat er alternatieve parkeergelegenheid is. Ik zet mijn auto ook liever niet op de middenberm, maar vanwege plaatsgebrek heb ik vaak geen andere optie.
                                      @Thomas Akkerhuis Dank voor uw reactie. De 'Wet van Kanaleneiland' zoals u dat zo mooi omschrijft is ons bekend. We zullen dan ook het groen (en andere plekken waar je niet mag parkeren) zoveel mogelijk inrichten zodat het ook fysiek niet kan. Dat doen we zoveel mogelijk met subtiele middelen als het plaatsen van bomen, ander groen of hoogteverschillen, en waar nodig met hekjes en paaltjes. Op deze manier willen we ook het blokkeren van de stoep door illegaal geparkeerde auto's tegengaan. De groene inrichting van de middenberm van de Marshalllaan, met bloeiende planten en een gemaaid wandelpad, willen we gelijktijdig ook in het gedeelte ten zuiden van de Bernadottelaan en ten noorden van de Bevinlaan uitvoeren om te voorkomen dat het probleem zich verplaatst. De invoering van betaald parkeren is niet gekoppeld aan dit project. Ik ben het met u eens dat je dat het liefste wel zou willen, maar de planning daarvan is nog onzeker en we willen de herinrichting niet verder uitstellen.
                                      • 1 like
                                      @Kevin van den Berg ik woon hier 4 jaar - mssn niet zo lang - maar ik heb nog nooit "geen andere optie" gehad. Ook niet 's nachts. Binnen een straal van 3 straten altijd plek gehad so far.

                                        Delen

                                        Geplaatst door

                                        Huidige status

                                        gezien

                                        Locatie

                                        Unable to display map. WebGL2 support is required.
                                        Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
                                        https://esriurl.com/webgl-faq
                                        Powered by Esri