Ga naar de hoofdinhoud

Hoe eerlijk is het systeem?

Van "Aanmelden basisschool"

Ga naar het project

Worden er straks lootjes getrokken of zijn er criteria die wel meetellen. En hoeveel plekken blijven er over percentueel als er eerst voorrang word gegeven aan broertjes en zusjes. Verder staat er "We streven er naar dat elk kind in zijn eigen buurt naar school kan gaan" dit is een tegenstelling ten opzicht van het te behalen doel. Het lijkt allemaal heel nobel maar de vraag is hoeveel winst behaal je hiermee? wat zijn de targets die de gemeente en/of scholen stellen?

Reacties(2)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Dank voor je vragen Mufasa. Het doel van de scholen en gemeente is om een open, eerlijk en eenvoudige manier van aanmelden te realiseren. De keuzevrijheid van ouders blijft, je kunt elke school in Utrecht kiezen voor je kind. De meeste scholen in Utrecht hebben voldoende plek. Er zijn geen targets te halen. De wet geeft scholen zelf de ruimte om hun manier van aanmelden te regelen. Nu heeft elke school dat zelf geregeld en dit lijkt op de voorgestelde manier, door het samen te doen maken we het duidelijker en transparanter. Zijn er meer aanmeldingen voor een school dan plaatsen? Dan worden eerst de kinderen met voorrang geplaatst. Broertjes en zusjes eerst, dat is nu ook zo op alle scholen. Hoeveel plaatsen er daarna nog over zijn kan per jaar, per school anders zijn, daar is lastig een percentage voor aan te geven. Kinderen die de voorschool of het kindcentrum bezoeken en kinderen voor wie de school een van de dichtstbijzijnde scholen is krijgen vervolgens voorrang. Zijn er daarna nog plaatsen over? Dan wordt er gekeken naar de rest van de aanmeldingen. Als het nodig is, komt er een loting. Een centraal systeem voert deze loting uit. Alle kinderen maken, in een gelijke situatie, evenveel kans om op de school van hun keuze te komen.
    Profiel van Mufasa Anoniem
    Geplaatst door:Mufasa Anoniem
    5 jaar geleden
    @jessica Bedankt voor uw reactie. Indien de keuzevrijheid van een ouder beperkt word door criteria die de scholen zelf opstellen dan lijkt me vreemd om een systeem op te zetten waarbij je geen rekening houd met de overtuiging. Daarmee wil ik aangeven dat er beter kan geworden naar een matching systeem die open, eerlijk en eenvoudig is dan een soort lotingssysteem. De keuze die ouders en scholen maken om te werken aan een gemeenschappelijk doel zou juist essentieel zijn. Een lotingssysteem is een systeem wat me juist niet ethisch lijkt. - Ik moet gelijk aan lootjesavond denken -. Het klink helemaal vreemd als het om slechts enkele kinderen gaan, ik kan helaas geen aantallen vinden maar ik vraag af om hoeveel leerlingen per school dit gaat. Welke school wilt nou geen diep gemotiveerde ouders die betrokken en zelfs mee participeren? Indien de scholen direct over middelen/kennis vanuit de gemeente beschikbaar zouden hebben. Zou dat ook al kunnen schelen. Ik zou nou ook niet willen navelstaren naar een nieuw systeem.

      Delen

      Geplaatst door

      Huidige status

      voorgesteld