Ga naar de hoofdinhoud

Openbaar bewonersbeheer

Van "Opknappen Kameleon"

Ga naar het project

Hieronder kan jij reageren op deze variant. Wat vind je voor- of nadelen? Laat het ons weten!

Een dag in deze variant ziet zo uit:

Kinderen komen naar de speelplaats. Buurtbewoner Fred heeft het hek geopend in de ochtend. Hij woont in de buurt en is met andere buurtbewoners vrijwilliger. Fred krijgt daar een onkostenvergoeding voor. Dat Fred er is, betekent trouwens niet dat ouders niet meer hoeven op te letten op hun kind. De vrijwilligers kunnen ook andere afspraken met de gemeente. Een voorbeeld is dat Fred in de speeltuin aanwezig is, de speeltuin opruimt en kinderen aanspreekt als ze ruzie hebben. Aan het eind van de dag doet een vrijwilliger de speeltuin dicht en kan niemand erin. De vrijwilligers kunnen ook met de gemeente afspreken dat ze het hek alleen open- en dichtdoen en niet blijven. De buurtbewoners hebben afspraken met de gemeente over het bijhouden van de struiken en het grasveldje. De bewoners organiseren bijvoorbeeld ieder jaar een herfst- en een voorjaarsschoonmaak met de gehele buurt.

Wat zijn de kenmerken van deze variant:

  • Speelplek heeft openingstijden.
  • Buiten de openingstijden is de plek afgesloten, niemand kan naar binnen.
  • Er staat een hek om de speelplaats. Door het hek wordt de plek een soort eiland in de buurt.
  • Bewonersstichting kan de speelplaats openen en sluiten.
  • De vrijwilligers houden de speelplaats schoon.
  • De speelplaats is gericht op kinderen in de leeftijd 4-12 jaar.
  • De bewoners en gemeente maken afspraken over het beheer.
  • Gebouwtje voor opslag van speeltoestellen kan op het terrein, hoeft niet.

Reacties(10)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Lieke Peskens
Geplaatst door:Lieke Peskens
4 jaar geleden
Ik woon aan de speeltuin. En ondanks dat het hek niet mooi is, is het wel zeer wenselijk en eigenlijk noodzakelijk. De neiging door de jeugd om hier te hangen is groot dit voorkomt het hek voorkomen. Verder zijn de activiteiten en de gemeenschapsvorming in de speeltuin belangrijk voor de buurt. De vrijwilligers doen het met veel enthousiasme. Beste optie
  • 1 like
Profiel van Can Oz
Geplaatst door:Can Oz
4 jaar geleden
Ik sluit me aan bij het behoudt van hekken i.v.m. de veiligheid en potentiële overlast. Alleen lijkt het me zelf goed om te kijken hoe je het er beter uit kan laten zien? Waarom niet volop GROEN OM DE HEKKEN HEEN zodat je al het metaal niet meer zo ziet? Dan is het en veilig en oogt het totale beeld groener en lijkt het minder op een kille metalen constructie. Dus vernieuwen en vergroenen.
  • 1 like
Profiel van Roder van Arkel
Geplaatst door:Roder van Arkel
4 jaar geleden
Deze variant lijkt mij het verstandigst. Een hek is niet mooi, maar helaas nog noodzakelijk. Ik heb al zoveel jongeren aangesproken op vandalisme de laatste jaren. Als er een meerderheid voor een speeltuin zonder hek is zou ik er een park van maken zonder al teveel speeltoestellen zoals park de rode trouwen. Ik vrees namelijk dat zonder hek de speeltoestellen snel kapot zullen zijn.
  • 3 likes
Profiel van henk van Arkel
Geplaatst door:henk van Arkel
4 jaar geleden
Beste optie
  • 1 like
Ik ben vrijwilliger bij de speelplaats en doe dit met veel plezier, ik zou het jammer vinden als de hekken weg zouden gaan omdat we juist positieve reacties krijgen dat we compact zijn en er overzicht is dat de kids binnen de hekken kunnen blijven. dat de gele hekken niet van deze tijd zijn ben ik helemaal eens, en dat het groener mag ook. maar dat vergt ook veel onderhoud.de vrijwilligers zouden als er weer een huisje zou komen dat die groter en 1 geheel word nu zij het 2 delen.en het is s'winters koud en zomer te heet dus we hopen dat er weer een mooi huisje terug komt
  • 3 likes
Profiel van Essie Appels
Geplaatst door:Essie Appels
4 jaar geleden
Ik vind het een veilige speeltuin vooral met de hekken er omheen omdat mijn kindje wegloopt en dit is juist veilig voor alle kinderen. ook de vrijwilligers zijn super lief voor de kinderen en ouders staan altyd voor je klaar . Mijn kinderen gaan met plezier na deze speeltuin. Woon zelf een wijk er achter en hebben laats een nieuwe kooi gehad voor het voetballen voor de kinderen nou de hang jongeren hebben dat helemaal gesloopt alles kapot getrapt. Dus hoop echt dat de hekken blijven!!
  • 4 likes
Profiel van Marcia Doorn
Geplaatst door:Marcia Doorn
4 jaar geleden
Zoals hierboven beschreven staat klopt ik vindt dit passend in deze wijk ben hier zelf opgegroeid en vindt dat de hekken het huisje en de activiteiten die worden georganiseerd zeker moeten blijven ons buurthuis is al niet meer beschikbaar voor dit soort dingen en in de wintermaanden hebben de ouders en kids ook een plek om zich te vermaken het zal dus jammer zijn als dit bv openbaar wordt en overlast van hangjongeren wil je ook niet de kameleon moet opgeknapt worden maar wel weer met hekken huisje en activiteiten en vrijwilligers en buurtbewoners zoals nu is
  • 3 likes
Voor de veiligheid van de kinderen is het beter om de hekken te behouden, ook is toezicht belangrijk en veilig, Ook als de hekken worden verwijderd is het afwachten op hangjongeren en overlast en wie weet wat er allemaal gedumpt word kwa drugs naalden enzo dit is te onveilig voor de kinderen!!
  • 6 likes
Ik denk dat niemand hang jongeren wilt in de buurt en dat het beter is dat het echt een plek voor alleen kinderen/ouders blijft, zodat kinderen een veilige plek hebben om zich te kunnen amuseren.
  • 4 likes
Profiel van Shelby Jace
Geplaatst door:Shelby Jace
4 jaar geleden
In vind dat deze het moet worden het was altijd een gezellige speeltuin en die andere twee opties word er jiet leuker op
  • 3 likes

Delen

Geplaatst door

Huidige status

voorgesteld