De openbare speelplaats
Van "Opknappen Kameleon"
Ga naar het project

Hieronder kan jij reageren op deze variant. Wat vind je voor- of nadelen? Laat het ons weten!
Een dag in deze variant ziet zo uit:
Iedereen kan naar de speelplaats komen. Iedereen kan de hele dag spelen, sporten of rustig zitten in de speelplaats. De speelplaats wordt onderhouden door de gemeente. De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid en openbare orde. De speelplaats is een openbare ontmoetingsplek voor kinderen en ouders uit de buurt. Bewoners kunnen van alles doen op de plek. Bijvoorbeeld een stukje grond adopteren voor een moestuin. Of een bloemperkje onderhouden. Als buurt kan men ook een schoonmaak organiseren, waarbij de gemeente kan helpen.
Wat zijn de kenmerken van deze variant:
- De speelplaats is altijd open.
- Geen hoge hekken, waardoor de speelplaats beter en makkelijker bij de omliggende straten betrokken kan worden.
- De plek is niet alleen ingericht voor spelende kinderen. Andere mensen kunnen er bijvoorbeeld picknicken onder een boom.
- De speelplaats is gericht op een bredere doelgroep, ook voor jeugd 12+.
- Gemeente beheert de speelplaats, houdt de plek schoon.
- In overleg kunnen bewoners zelf een deel van de speelplaats in beheer nemen.
- Geen gebouwtje voor opslag van speeltoestellen op het terrein.

Reacties(21)
Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Sylvia Folgers
Geplaatst door:Sylvia Folgers
4 jaar geleden
Maak van de Kameleon de allerleukste speeltuin van Utrecht! Wat zou het fijn zijn als hier een leuke, groene speeltuin zou komen die op elk moment van de dag toegankelijk is. Denk aan Griftstede, de Bosspeeltuin, de Torteltuin, of de speeltuin in het Julianapark. Allemaal super mooie en stoere speeltoestellen en bankjes om in het zonnetje te zitten en zelf toezicht te houden. Weg met dat hoge hek dat notabene bijna altijd op slot zit, het lijkt wel een gevangenis! In plaats daarvan een laag hekje of nog beter: gewoon een groene heg als omheining, zodat enerzijds kleine kinderen veilig kunnen spelen en anderzijds mensen niet hun hond laten poepen op de plek waar kinderen spelen. Neem als voorbeeld de omheining van speeltuin Klokkenveld. (Ook daar staat een bordje bij dat de speelvelden gebuikt kunnen worden tussen 08:00u en 22:00u en dat er rekening gehouden moet worden met omwonenden, lijkt me niet meer dan logisch!) Fijn dat deze plek eindelijk aangepakt gaat worden!
Profiel van henk van Arkel
Geplaatst door:henk van Arkel
4 jaar geleden
De toestellen voor kleine kinderen worden in deze optie hangplek voor oudere. Jongeren. Beter is het om de functies gescheiden te houden
Profiel van Paulien van Schaik
Geplaatst door:Paulien van Schaik
4 jaar geleden
Hoe en op welke manier past de voetbalkooi in deze variant??
Geen hoge hekken staat er beschreven…
Buurtbewoners kunnen sporten?
De varianten worden m.i niet volledig uitgelegd
* zoals ik het kaartje/ plaatje zie betreft het hele gele gebied. Hoe en waar kunnen wij dan parkeren??
Parkeerplekken zijn wél belangrijk
Profiel van Viola Cornelisse
Geplaatst door:Viola Cornelisse
4 jaar geleden
@Paulien van Schaik In deze fase focussen we ons op de keuze van het type speelplaats. Welke toestellen er (terug)komen en hoe we de straten eromheen opknappen (inclusief parkeren) werken we daarna uit. Uiteraard vragen we dan opnieuw bewoners naar hun mening.
Profiel van Paulien van Schaik
Geplaatst door:Paulien van Schaik
4 jaar geleden
@Viola Cornelisse
Duidelijk, dankjewel!
Profiel van Sevim Sevim
Geplaatst door:Sevim Sevim
4 jaar geleden
Ik wil ook graag dat de voetbalkooi wel blijft voor de kinderen die ook graag willen voetballen. Er is helaas weinig plek waar de kinderen in de buurt wel kunnen blijven voetballen! En wil ook geen sluitingstijd, voor de kinderen ook na 17 uur toegankelijk blijft!
Profiel van Miranda Baegen Zwanink
Geplaatst door:Miranda Baegen Zwanink
4 jaar geleden
Hallo ik woon al 50 jaar in deze buurt en zijn allemaal andere mensen komen wonen dus overlast is er al jaren niet en dat kom niet door de speeltuin maar omdat het een heel rustig buurtje is geworden en daarom wil ik dat dat ijzeren weg gaat en een warme buurt er van maakt we hebben deze gevangenis speeltuin al 30 jaar voor ons neus tijd voor groen en dat de mensen met elkaar kunnen wat organiseren op de nieuwe plek gezellig met picknick tafels en zo kan iedereen wat doen
Profiel van David
Geplaatst door:David
4 jaar geleden
Lijkt me erg fijn als het open en groener is. Dan wordt het toegankelijker voor iedereen. De wijk is veranderd ten opzichte van vele jaren geleden (wat ik vernam van mensen die er lang gewoond hebben) dus qua overlast zal zal het vast niet erger worden dan nu. Bovendien kunnen bewoners die er direct aan wonen (waaronder wij) ook ingrijpen mocht er echt iets niet goed gaan. En het schoonhouden doet de gemeente maar ook daar kunnen we als wijk aan bijdragen. Bethlehempark en rodetouwen zijn ook helemaal open en dat werkt uitstekend. Stuk prettigere omgeving daardoor. En ziet er allemaal schoon en goed uit.
Profiel van Patricia Grimmelikhuijsen
Geplaatst door:Patricia Grimmelikhuijsen
4 jaar geleden
@David van Egmond zo is het, we leven nu in een hele andere tijd
Profiel van Nathasja Van Zutphen
Geplaatst door:Nathasja Van Zutphen
4 jaar geleden
Zo niet mee eens met deze indeling.. het was vroeger open en wat een zooi.. junkies in de bosjes naalden zakjes drugs, ik was als klein kind bang om er langs te lopen.. in de avond was het helemaal griezelig voor de mensen in de buurt. Groepjes met scooters geluid overlast en ga maar door. Denken jullie ook aan de mensen die er gelijk aan of tegenover wonen?? Sinds de hekken er zijn en een plek waar de kids kunnen spelen onder toezicht met leuke activiteiten is het stukken vooruitgegaan. Wil je als volwassen picknicken of wandelen? Moet dat dan precies daar? Er is zat eromheen waar je kan chillen.. mis een idee om de hekken een betere kleur te geven of meer groen en zand en andere toestellen en dat door de straten eromheen te plaatsen.. en als het sluit je eromheen nog een picknicktafel of een pingpongtafel op de grond geschilderde spellen etc neerzet hebben de grote er ook nog wat aan. De kleintjes liggen hopelijk wel een keer in bed na sluitingstijd??!!
Groet een bewoner die er al 34 jaar woont!
Profiel van Paulien van Schaik
Geplaatst door:Paulien van Schaik
4 jaar geleden
@Nathasja Van Zutphen
👍 zoals je schrijft: ‘ woongenot van bewoners direct aan de grens van de speeltuin.
Geplaatst door:onbekende auteur
4 jaar geleden
Een openbare ontmoetingsplek zonder hoge hekken en huisje, zoals de rode touwen of het park bij de Bethlehemweg is de allerbeste optie. Het draagt bij aan een gezamenlijk verantwoordelijks
gevoel van de buurtbewoners en is voor jong en oud toegankelijk.
Profiel van Jeroen van Pelt
Geplaatst door:Jeroen van Pelt
4 jaar geleden
Het open karakter waarbij ook omliggende straten onderdeel worden van het geheel spreekt me wel erg aan. De hekken zijn niet bepaald sfeerverhogend en Bethlehempark en Rode Touwenpark gaat het ook goed zonder hekken.
Ook in dit scenario lijkt me dat een afgesloten huisje met aanvullend speelgoed mogelijk moet zijn dat beheert wordt door vrijwilligers? Dan moet je alleen iets bedenken met registratie bij uitleen van het speelgoed om te voorkomen dat het niet wordt teruggebracht.
Profiel van Koen van den Ancker
Geplaatst door:Koen van den Ancker
4 jaar geleden
@Jeroen van Pelt rode touwen heef wel een hek maar een lage. Dat zou wellicht mooie compromis zijn zodat kleintjes niet de weg op kunnen rennen. De bal minder vaak de weg op rolt etc.
Profiel van Jeroen van Pelt
Geplaatst door:Jeroen van Pelt
4 jaar geleden
@Koen van den Ancker eens. Met hekken doelde ik vooral op de hoge gevangenishekken die er nu omheen staan… een laag hekje rondom de speeltoestellen voor kids <10 is inderdaad wel fijn
Profiel van David
Geplaatst door:David
4 jaar geleden
@Jeroen van Pelt mee eens. In nieuw Engeland hebben ze iets dergelijks. Werkt prima. Aantal beheerders die een sleutel hebben van een huisje waar speeltoestellen en speelgoed staan.
Profiel van Koen van den Ancker
Geplaatst door:Koen van den Ancker
4 jaar geleden
dit "klinkt" het meest vriendelijk. Geen hekken, open, et cetera. Maar er zullen vast een redenen zijn waarom veel 'grotere' speeltuinen wel hekken hebben die wellicht niet bij de bewoners bekend zijn. Denk aan hangjongeren, vuurtje stoken in de huisjes. Blowen op de schommels etc. Als de speeltuin in een korte tijd afgetrapt is, is het ook niet fijn. Bij de varianten moet de gemeente ook de nadelen noemen anders kun je geen weloverwogen beslissing maken.
Profiel van David
Geplaatst door:David
4 jaar geleden
@Koen van den Ancker echter zijn er 2 grotere parkjes/speeltuinen in de buurt die open zijn en waar dit geen probleem is voor zover ik weet. Het ziet er altijd netjes uit en ze worden niet overladen door hang jongeren die zich misdragen. Aangezien we tegen de binnenstad wonen zijn er plekken zat voor mensen om een jointje te roken (bijv. aan het water) in plaats midden in een willekeurig wijkje waar mensen uit omringende huizen je kunnen zien zitten. Verder een kwestie van omwonenden die in kunnen grijpen als er echt misbruik gemaakt wordt van het plekje.
Profiel van Paulien van Schaik
Geplaatst door:Paulien van Schaik
4 jaar geleden
Delen
Geplaatst door
Huidige status
voorgesteld
